Een kennismaking
Deelnemende groepen aan het platform*:
Antroposofie
Antroposofie, van het Griekse antropos, mens en sofie, wijsheid, onderzoekt de geestelijke kant van de werkelijkheid om daarin de zin van het leven te vinden.
Het is een wereldwijde beweging met een centrum, het Goetheanum in Dornach bij Bazel, Zwitserland. Antroposofie is een moderne, verdere ontwikkeling van het esoterisch christendom, de middeleeuwse Rozenkruisers en andere niet-kerkelijke, christelijke stromingen. De Algemene Antroposofische Vereniging, met afdelingen in vele landen staat open voor alle mensen.
De antroposofie wil – in aansluiting op de huidige wetenschap – inzicht ontwikkelen in de geestelijke achtergrond van onze wereld en van daaruit maatschappelijke vernieuwingen stimuleren.
Antroposofie is een levensbeschouwing die sinds het begin rond 1900, vruchtbaar is gebleken in uiteenlopende werkgebieden. Bekend zijn: de Vrijescholen, de biologisch-dynamische landbouw, de antroposofische uitbreiding van de geneeskunde met meer aandacht voor de psychische kant van ziektes. Ook zijn er initiatieven om de idealen van de Franse revolutie: vrijheid, gelijkheid en broederschap verder uit te werken door de principes: vrijheid in cultuur en onderwijs, gelijkheid voor de wet en broederschap in de economie. Een idee als de zorgboerderij komt uit de antroposofie. Antroposofie gaat ervan uit dat de individuele mens een kern heeft die door de eeuwen heen steeds opnieuw in een nieuwe persoonlijkheid geboren wordt om zich in andere omstandigheden verder te ontwikkelen. De initiator van de antroposofie, de Oostenrijkse ingenieur en filosoof Rudolf Steiner, heeft vanaf de vorige eeuwwisseling over de meest uiteenlopende onderwerpen geschreven en gesproken. Dat is verzameld in een bibliotheek van ongeveer 350 boeken. Het gaat om gezichtspunten die richting geven aan individuele scholing en onderzoek om inzicht te krijgen in de wereld van de geest. Dat inzicht kan helpen beter bij te dragen aan de ontwikkeling van mens en samenleving.
Pieter Meester
Bahá'í
Het Bahá’í-geloof is de jongste wereldreligie met als doel het vestigen van de eenheid der mensheid. Op 23 mei 1844 verkondigde de Báb (Arabisch voor De Poort) aan Mulla Husayn dat hij de Voorloper van de Beloofde Wereldleraar aller tijden is, Bahá’u’lláh (Arabisch voor de Glorie van God, 1817-1892) zoals we nu weten. Zijn visie was en is wereldomvattend. “De aarde is slechts één land waarvan alle mensen de burgers zijn”.
24 mei 1844. Samuel Morse maakt gebruik van de eerste telegraafverbinding van Washington naar Baltimore door te seinen: “Wat heeft God gedaan?”
Wij zijn er allebei erg van onder de indruk dat sinds die tijd onder meer de technologische en communicatieve ontwikkelingen een enorme vlucht hebben genomen. Voor ons sluit dit goed aan bij een kernbegrip van het Bahá’í-geloof, namelijk de ‘voortschrijdende openbaring’ wat wil zeggen opeenvolgend en erop voortbouwend. De geestelijke leringen van alle wereldreligies zijn hetzelfde, de sociale en maatschappelijke leringen worden steeds weer aangepast aan de noden en behoeften van de tijd waarin de Stichter Zijn leringen geeft.
Bahá’u’lláh, de Stichter van het Bahá’í-geloof schreef “Het fundamentele doel dat het geloof van God en Zijn religie (elke religie) bezielt is de belangen van de mensheid te beveiligen, de eenheid der mensheid te bevorderen, en de geest van liefde en kameraadschap aan te kweken”. De leringen van Bahá’u’lláh zijn alle gericht op een verdere geestelijke, maatschappelijke en materiële ontwikkeling van de mensheid.
Wat ons daarbij vooral aanspreekt is de gelijkwaardigheid van man en vrouw en het hand in hand gaan van religie en wetenschap. Ze zijn te zien als de vleugels van een vogel waardoor hij kan vliegen. Ze moeten met elkaar in evenwicht zijn. Zo zien we als religie de geopenbaarde werkelijkheid en wetenschap als de ontdekte werkelijkheid.
Het Bahá’í-geloof kent geen geestelijkheid. Ieder mens kan zich geestelijk ontwikkelen en zelfstandig nadenken en vragen stellen.
Om leiding te geven aan de gemeenschap gebruiken we een kiessysteem zowel op lokaal, landelijk als internationaal niveau. Het zijn anonieme verkiezingen waarbij men gekozen kan worden en men zich niet kandidaat stelt.
Internationaal kennen wij ‘Het Universele Huis van Gerechtigheid’ (UHvG) waarvan de zetel gevestigd is in Haifa, Israël. De brief die wij momenteel wereldwijd bestuderen is die van 30-12-21. Hierin roept het UHvG op tot gemeenschapsopbouwende activiteiten met mensen en organisaties zodat we met elkaar vrede kunnen leren en leven.
Het zal duidelijk zijn dat er nog heel veel te doen is voordat er vrede is. We kijken om ons heen en zien armoede, rijkdom, oorlogen, machtswellust, valse nieuwsberichten, leugens en bedrog. Sinds oudsher is de belofte aan de mensheid dat er uiteindelijk toch vrede zal komen. Dat is het toch wat de meeste mensen willen?
Wij zitten bij dit platform omdat we actief willen samenwerken en zo een bijdrage leveren aan meer eenheid, verbinding, uitwisseling en onderling begrip.
Clary van Doorn & Andrea van Sark
(Nichiren) Boeddhisme
Het boeddhisme is als een boom met vele takken; de wortels reiken diep in de aarde van het oude
India. De boeddhistische organisatie waar wij lid van zijn, Soka Gakkai International, heeft zijn
oorsprong in Japan. Soka betekent ‘waarde creëren’ en Gakkai betekent ‘organisatie’. Met andere woorden: de SGI is een wereldwijde organisatie voor het creëren van waarde.
De SGI baseert zich op de Lotus Soetra, een boek met de belangrijkste leerstellingen van boeddha Shakyamuni, die hij deelde in de laatste acht jaar van zijn leven. Hij stelde dat ieder mens in dit huidige leven een verlichte levensstaat (boeddhaschap) kan bereiken. De Lotus wordt niet voor niets genoemd in de titel van dit boek; ondanks dat deze bloem groeit in de modder, komt ze prachtig tot bloei. Ook draagt ze zaden en knoppen tegelijk, wat in het boeddhisme symbool staat voor de gelijktijdigheid
van oorzaak en gevolg: als je een oorzaak legt, heeft dat direct een gevolg voor de toekomst. Wil je dat je toekomst lichter is dan vandaag, dan is nu het beste moment voor verandering.
In de dertiende eeuw kwam de Japanse monnik Nichiren Daishonin tot eenzelfde conclusie als
Shakyamuni. Hij verklaarde dat het reciteren van de mantra ‘Nam-myoho-renge-kyo’ – de titel van de
Lotus Soetra – de grenzeloze kracht heeft waardoor alle mensen in dit leven boeddhaschap kunnen
bereiken. Uiteindelijk leidt dit tot vrede in de hele samenleving, een beweging die hij kosenrufu noemt.
Boeddhaschap is een verlichte staat waarbij we ons bewust worden van de ware aard en het potentieel van het leven. Met deze bewustwording roepen we onze levenskracht, moed,
vastberadenheid, compassie en wijsheid op. Hiermee kunnen we al onze moeilijkheden en uitdagingen overwinnen en waarde creëren. SGI-president Daisaku Ikeda ziet het boeddhisme als een
dynamische levensfilosofie, een antwoord op het verlangen van de mens naar vrede en geluk. Hij is
voortdurend in dialoog met anderen, overtuigd dat alle culturen en religies bijdragen aan een diep menselijke waardigheid. Wij volgen graag zijn voorbeeld met onze dialogen in dit platform.
De SGI organiseert op lokaal niveau maandelijkse studie- en dialoogbijeenkomsten*) waarin we elkaar – leden en gasten – inspireren om door te gaan op het pad van kosenrufu. Zo hopen we bij te dragen aan vertrouwen, vriendschap en vrede in Zeist.
Nellie Gabriëls & Esther Gotink
Christendom (Raad van Kerken)
De Raad van Kerken Zeist is een samenwerkingsverband van geloofsgemeenschappen die, met oog voor de verschillen, zoeken naar wat gemeenschappelijk is.
De Raad stelt zich ten doel de oecumenische verbondenheid en de samenwerking tussen de kerken in Zeist te bevorderen.
De Raad voert daarbij een tweesporenbeleid: bevordering van de praktische samenwerking enerzijds en, zo ver als gedragen door de aangesloten kerken, stimulering van de oecumene anderzijds. Door bijeen te komen in de Raad ontmoeten kerken elkaar, raken zij in gesprek met elkaar en leren zij van elkaar.
De opdracht voor de Raad van Kerken ligt in de vervulling van de navolgende vijf functies:
* Ontmoetingsplaats voor het “samen leren, dienen, vieren en organiseren”
* Klankbord voor derden over wat leeft binnen de kerken en voor groepen binnen de kerken die een beroep doen op de Raad
* Coördinator en/of begeleider van gezamenlijke activiteiten van de kerken
* Initiatiefnemer of ondersteuner van door kerken en maatschappelijke organisaties ingebrachte ideeën en activiteiten
* Postadres voor iedere persoon en iedere organisatie die een beroep wil doen op de kerken in Zeist of hierover informatie wenst.
In de afgelopen jaren is de Raad menigmaal naar buiten getreden als de vertegenwoordiging van de kerken in Zeist naar het gemeentebestuur, instellingen van maatschappelijke en levensbeschouwelijke aard en de Zeister samenleving. De Raad is mede- initiatiefnemer geweest van het Platform voor Levensbeschouwingen en Religies in Zeist.
Het werk van de Raad van Kerken krijgt vooral vorm in de activiteiten van zijn werkgroepen.. De Raad van Kerken stimuleert interkerkelijke samenwerking. De Raad onderhoudt nauwe banden met het Diaconaal Platform Zeist en de Stichting Kerk en Samenleving.
Jeannette van Andel & Ellen de Boom
(Tamil) Hindoeïsme
De Tamil hindoe gemeenschap in Zeist komt met name uit Sri Lanka. We hebben sinds 1999 een eigen vereniging en sinds 2000 een eigen gebedsruimte. Hier kunnen we ons levendige en kleurrijke geloof beoefenen. Deze tempel heet de Sri Thurkai Amman Tempel, waar elke vrijdagavond – en sinds kort ook op de dinsdag – een pooja (eredienst) wordt gehouden. Hier is een hindoe priester bij aanwezig. Na afloop van de dienst hebben we samen een maaltijd. Hoewel de groep vooral bestaat uit Tamils, mag iedereen deze dienst en de maaltijd na afloop bijwonen – de deur staat voor je open.
De tempel kun je zien als het aardse huis van de godheid; zijn of haar aanwezigheid wordt getoond door een afbeelding of beeld in het binnenste, meest heilige deel van het tempelgebouw. In het hindoeïsme bestaan duizenden godheden die elk een eigen functie hebben, dus die ons elk op zijn of haar eigen manier beschermen. De hoofdgod is Shiva. Onze tempel is verbonden met de godin Thurka Amman; vandaar dat de tempel ook die naam heeft. Elk hindoe gebedshuis heeft een eigen god(in).
Hindoes zelf noemen hun geloof niet hindoeïsme maar sanatana dharma, wat ‘eeuwige leer’ betekent. Met elk nieuw leven kom je dichterbij moksha en dat is het moment dat je niet meer hoeft te reïncarneren en opgaat in brahman, de goddelijke kracht. Dat is tenminste zo als je je best hebt gedaan en positief karma hebt verzameld. Een belangrijk begrip voor ons is Dharma – dit is het principe dat er een natuurlijke ordening in de schepping zit. Dit is het uitgangspunt van harmonie. Als mens streef je naar harmonie in jezelf én met anderen – dat laatste maakt het Platform L&R Zeist en ook de verbinding met de lokale samenleving zo essentieel.
De Tamil gemeenschap heeft haar (Midden) Nederlandse startpunt grotendeels in Zeist en voelt zich thuis in Zeist. Daarom heeft zij haar activiteitencentrum hier, waar leden samenkomen uit heel Nederland. Zeist merkt dat bijvoorbeeld goed als we de jaarlijkse optocht hebben. Dat is tijdens een 11 dagen durend tempelfeest. Op de 10de dag komt de godin Thurka haar tempel uit om de mensen te bezoeken, die normaal gesproken niet in de tempel kunnen komen. Zij maakt dan een rondgang om de tempel heen. In Zeist is dat in processie langs te L-flat aan de Laan van Vollenhove.
Het doel van onze vereniging is ons geloof en onze cultuur zoveel mogelijk te bewaren voor alle generaties die na ons komen. We vinden het belangrijk dat onze kinderen hun wortels kennen. We hebben allemaal een eigen verleden, een eigen heden en een eigen toekomst – die is voor iedereen anders. Het is goed om dat van elkaar te respecteren en dat met elkaar te vieren. Als je ergens te gast bent, is het belangrijk om je aan te passen; tegelijkertijd geeft jouw eigenheid kleur aan een samenleving. Wie in liefde met elkaar omgaat, ervaart vrede.
Mohan Rasathurai
Jodendom
Het Jodendom is een religie, een levenswijze, en een volk. Het ontstond meer dan 3500 jaar geleden. Joden geloven dat er één G’d is. In oude tijden sloot Hij volgens de Tora een verbond met het Joodse volk.
Het Joodse heilige boek heet Tanach, wat een afkorting is van Tora, Nevi’im (profeten) en Ketoevim (geschriften). Deze Hebreeuwse bijbel bevat dezelfde teksten als wat Christenen het Oude Testament noemen, maar de volgorde van de boeken is anders. De Tora beschrijft de ontstaansgeschiedenis van de mensheid en het Joodse volk, en geeft de geboden volgens welke Joden moeten leven. Commentaren als Misjna en Talmoed werken deze verder uit.
Het Jodendom kent verschillende stromingen die zich van elkaar onderscheiden door wat zij geloven, hoe zij hun Jodendom praktiseren, en hoeveel ruimte er is voor mystiek. De meest orthodoxe stromingen geloven dat alles wat in de Tora staat door de Eeuwige gedicteerd is op Sinai, en letterlijk zo gebeurd is. De meest progressieve stromingen geloven dat de Tora door mensen geschreven is voor de mensen van hun tijd, en dat iedere generatie haar opnieuw moet interpreteren naar hun betekenis voor de eigen tijd.
Doelstellingen van het Jodendom zijn tikkoen nefesj, het helen van de ziel, en tikkoen olam, het helen van de wereld. Het helen van de ziel wordt gerealiseerd door zelfreflectie en zelfverbetering, studie en godsdienstoefening. Aan het helen van de wereld wordt gewerkt met goede daden, en het uitvoeren van de geboden. Het houden van sjabbat, de zevende weekdag waarop niet gewerkt wordt, is een van de pijlers van het Joodse leven. Maar ook tijdens de weekdagen streeft men er naar het dagelijkse leven te heiligen.
Het Jodendom kent een praktische en een mystieke kant. Aan de praktische kant probeert men zo goed mogelijk te leven en bij te dragen aan een vreedzame wereld door eigen gedrag. De mystieke kant richt zich op het ervaren van de Eeuwige, van goddelijke energie, om daardoor geïnspireerd te worden tot spirituele verheffing. Belangrijke grondleggende mystieke werken zijn de Sefer Yetzira, het boek van de schepping, en de Zohar.
Het Jodendom gelooft dat Masjiach (messias) nog moet komen. Traditioneel denkt men aan een persoon. Progressieve stromingen denken meer aan een messiaanse tijd, waarin oorlog en kwaad uitgebannen zullen zijn en alle mensen in vrede zullen leven. Daar moeten mensen met hun eigen gedrag naar toe werken.
Er zijn ca 14 miljoen Joden wereldwijd. Ze zijn niet allemaal religieus. Traditioneel is men Joods als de moeder Joods is. In progressieve stromingen wordt ook afstamming van vaderskant geaccepteerd, mits men een Joodse opvoeding genoten heeft. Het is mogelijk tot het Jodendom over te gaan, via een intensief leertraject (gioer). Het Jodendom kent een lange geschiedenis van vervolging, uitdrijving en vernietiging. In WO II werden meer dan 6 miljoen Joden vermoord.
Het land Israël neemt een speciale plaats in in de harten van Joden, als toevluchtsoord, als vaderland, als mystieke ervaring. Niet alles eens wat er gebeurt heeft algemene instemming, maar dat doet niet af aan de emotionele betekenis van het land.